woensdag 8 augustus 2007

geuren

Op een boerderij heb je veel verschillende geuren. Lekkere geuren, zoals gras en bloemen in het weiland, gemaaid gras, hooi, verse kalvermelk (een kalfje krijgt de eerste dagen biest, de eerste melk van hun moeder, en daarna krijgen ze kunstmelk, de Nutricia voor kalfjes zeg maar...), natgeregende aarde na een lange droge periode en natuurlijk de buitenlucht die steeds weer anders ruikt.
Maar er zijn natuurlijk ook heel wat minder prettige, vaak sterke geuren. De mest en kuil zijn wel het ergst, vind ik zelf. Al is de ene kuil de andere ook niet!! Kuil die goed is gelukt ruikt bets wel lekker, maar kuil die wat natter in is gekuild kan heel erg zuur ruiken.
Op een boerderij probeer je die minder lekkere geuren dan ook uit je huis te houden. Dat valt niet altijd mee. Op de eerste mooie lentedagen gooi je lekker alle ramen open om alles goed te luchten en die frisse lentelucht in huis te halen. Maar vrijwel meteen kan alles weer dicht, omdat de zodebemester is gearriveerd en de hele dag mest op het land gaat uitrijden. Tja, achter is het dus ook lente geworden en begint t landwerk weer!
Bij ons staat de stal los van het huis en hebben we minder last van kuillucht. Alleen de jongste kalfjes en koeien die moeten afkalven staan op de deel. Toch roep ik altijd tegen iedereen dat de deuren naar achter goed dicht moeten blijven!! Want de sterke geuren dwalen anders toch door t hele huis.

Maar sinds gisteren mogen de deuren wat mij betreft wel de hele dag open!!! Er is gehooid en er staan ook wat balen hooi op de deel. En dat ruikt heerlijk!!!

2 opmerkingen:

David zei

Wat een fantastische website!
Ik ga deze verhalen eens goed volgen!

Anoniem zei

Hmm, ik kan het allemaal al bijna ruiken!
Wordt er trouwens nog regelmatig een kalfje geboren? Ik zou nog altijd wel eens foto's willen maken van een geboorte.