vrijdag 16 mei 2008

eerste snee

Afgelopen maandag is Jan Atze begonnen met maaien. De eerste keer dit jaar, de “eerste snee”. Het was de bedoeling om donderdag 33 ha te gaan kuilen. Dat is erg veel, dus heeft Jan Atze ook een deel van het maaien uitbesteed aan het loonbedrijf. Het zijn altijd hele drukke en vaak chaotische dagen. Alles moet snel. Er is amper tijd om te eten. Een paar jaar geleden hebben we brood op het land gegeten, omdat Jan Atze snel weer door wilde gaan met maaien en geen tijd had helemaal naar huis te gaan. En die “traditie” is gebleven. Afgelopen maandag hebben we gepicknickt in het land. Natuurlijk vonden Marret, Jesse en Julia dat geweldig! Vooral door het pas gemaaide gras heen rennen, of er lekker in gaan liggen.





Na het maaien moet er geschud worden, zodat het gras kan drogen. Maar voordat de hakselaar het kan oppakken, moet het eerst nog in banen gelegd worden, in wiersen. Dat gebeurt met de swilmachine. De hakselaar pakt het dan vervolgens op, hakselt het en spuit het in de silagewagen. De trekker met de silagewagen gaat vervolgens naar de kuilbult en lost al het gras. De shovel rijdt dan alles goed aan, zodat er zo min mogelijk lucht tussen zit en het goed conserveert.
Het is altijd een hele planning. Je moet op tijd reserveren bij het loonbedrijf, want iedereen wil altijd tegelijk kuilen. Het is dus best lastig een week van te voren in te schatten of het een aantal dagen echt droog blijft. Jan Atze kijkt dan ook vaak op internet, teletekst en luistert naar de weerberichten op de radio. En dan maar hopen dat het droog blijft en er niet ineens ergens toch nog een bui ontstaat.
Het loonbedrijf zou donderdag om 10 uur komen. Zelf probeer ik ook altijd alles goed er omheen te plannen. Er moet voor koffie en eten gezorgd worden, Marret en Jesse willen graag even gaan kijken en het liefst ook mee op de hakselaar. Maar het loopt altijd op het laatste moment net weer even wat anders en je hele planning wordt weer omgegooid. Flexibel zijn dus.
Woensdagmiddag kwam ik om half 6 thuis met de kinderen en hoorde ik dat de hakselaar om 6 uur al zou komen. Ik beloofde Marret en Jesse dat ze mee mochten. Maar de hakselaar kwam toch een uur later, terwijl ik de kinderen vroeg naar bed wilde brengen. Wat waren ze teleurgesteld dat ze niet mee mochten… Ik beloofde hen dat we de volgende ochtend vroeg eruit zouden zodat ze voor dat ze naar school zouden gaan nog even bij de hakselaar konden gaan kijken.

Donderdagochtend half 8. En Marret en Jesse zaten op de hakselaar. De 33 ha is inmiddels ingekuild, het plastik is over de bult heen getrokken en vast gemaakt. Moe maar voldaan na vier hectische dagen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

wWt leuk voor ze! Grote verhalen op school zeker? Je moet als juf (of tante) tegenwoordig goed op de hoogte zijn van hakselaren, shovels, silagewagens en wiersen! Want als je dan even zegt tegen Jesse of Marret: kijk, daar een groene trekker! Hoor je meteen: neehee!! dat is een hakselaar!
Tuurlijk! Ik vind dat je zowel als juf als tante goed op de hoogte moet zijn van waar de kinderen zich mee bezig houden. Dus lieve zus, ik zal je blog goed in de gaten houden, zodat ik goed op de hoogte ben van alle apparaten en technieken van het boerenleven! Dan mag ik vast weer een keertje komen logeren!!

Anoniem zei

toen ik de titel las, dacht ik: "o jee, een van de kinderen heeft zich voor het eerst ernstig gesneden."
maar dat viel gelukkig mee.
weer wat geleerd!